Sunday 1 December 2013

SENI TIDAK HARAM !!!!
Segelintir masyarakat mengagap seni itu haram adalah tidak benar kerana mereka fahaman mereka tidak terbuka. Pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia cawangan Sabah, Tuan haji Ongki berkata, masyrakat tidak boleh menjadi doktor sendiri dengan mengatakan sesuatu perkara itu haram.
"Amalan individu terhadap seni membuatkan seni itu menjadi haram. Sebagai bukti, seandainya seni muzik mampu melalikan seseorang, maka haramlah seni muzik tersebut untuk didengar." Tambahanya.
 Beliu berkata demikian ketika menjadi salah seorang panel pada satu majlis ilmu Dialog Orang Seni (DOS) yang membawa tajuk "HARUSKAN SENI" di Theatrette Ahamad Nesfu, Sekolah Pengajian Seni (SPS) UMS baru baru ini.
Mengikutnya lagi, seni sebernaynya boleh menjadi medium menyampaikan dakwah kepada masyarakat dengan mengambil contoh penyanyi remaja tanah air, Najwa Latif yang banya menyanyikan lagu berkonsepkan ketuhanan dan nilai pembangunan insan.
 Beliu menambah, seni tidak boeh diukur dengan mengaikatan aspek seni mus=zik atau tarian semata-mata. Katanya,penulisan,kaligrafi,penulisan kreatif dan sebagainya juga adalah satu bentuk seni yang terbelakan dan kurang ditonjolkan oleh masyrakat itu sendiri.
Sementra itu,seorang lagi ahli panel dialog tersebut,penyarah Universitu Teknologi Mara (UiTM ) Cawngan Sabah, progf, Madya Dr Suwaidi Tapah menjelaskan bahawa setiap manusia mempunyai aspek seni yang mengalir dalam darah dan terpulang kepada individu tersebut sama ada mahu memanfaatkan atau sebalikany. Mengikutnya dalam islam seni haruslah berpasikan tiga perkara,iaitu nilai akidah, estetika dan etika
“Menurut ahli falsafah Islam terkenal, Al Farabi, seni adalah satu keindahan, begitu juga mengamalkannya dengan cara baik. Sebagai contoh, membina rumah menghadap kiblat bukanlah wajib tetapi adalah salah satu aspek seni yang indah,” katanya.
Lebih 150 pelajar hadir pada dialog anjuran kumpulan pelajar subjek Resital II dengan kerjasama Kelab Sastera Mahasiswa (KARMA), SPS, UMS. Dialog tersebut dikendalikan oleh pensyarah SPS yang bertindak sebagai moderator, Sharifuddin Zainal bagi membuka minda pelajar agar tidak terlalu jumud dengan seni. 







ZAIROL HAFIZ BIN ZAIDI

BC1210183

No comments:

Post a Comment