Monday 28 October 2013

APLIKASI TEKNOLOGI HIJAU UNTUK PESEKITARAN MAPAN
                                                                      
Teknologi hijau perlu diaplikasikan dalam persekitaran untuk menjamin alam sekitar yang mapan. Menurut penyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Engr, Dr. Shamzani Affendy Mohd, Konsepkonsep seperti pengurusan kimia hijau, teknologi nano hijau perlu diambil kira dalam aplikasi tersebut.
"Selain ,menjamn persekitaran mapan, teknologi hijau adalah bertujuan untuk menggalakkan inovasi berterusan, daya maju dan pegurusan sumber" katanya. Beliu berkata demikian ketika menyampaikan cerama berkenaan tenologi hijau di Galeri Penyelidikan UMS.
Merujuk kepada keperluan terhadap bangunan huau, beliau berkata aplikasi terhadap konsep bangunan yang meningkat saban hari menbawa kepada penggunaan jana kuasa tinggi. Tambahnya, organisasi korporat juga perlu membuat  semakan terhadap organisasi korporat juga perlu membuat semakan terhadap pencemaran dan kemusnahan alam sekitar sebagai sebahagian daripada aktiviti tanggungjawab sosoial korporat.
Sementara itu, Ketua CMW Design Strategies, LLC, Augustine Wong ketika menyampaikan syarahannya berkata, konsep jalanan hijau dalam bandar merupakan salah satu kaedah bagi menyokong persekitaran mapan.
Katanya, bagi tujuan tersebut, pengurusan terhadap pencegahan banjir daripada berlaku di kawasan jalan raya di bandar perlu diutamakan. Jelasnya, penyelidikan berterusan selain kerjasama dengan agensi tempatan perlu dalam memastikan air banjir dapat mengalir dalam saluran yang betul secara semula jadi.     
           

ZAIROL HAFIZ BIN ZAIDI

( BC 12110183 )

No comments:

Post a Comment