Monday 28 October 2013

PELAJAR DIINGATI TIDAK SEBAR KHABAR ANGIN

                Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal pelajar dan Alumni Universiti Malaysia Sabah Prof. Madya Datuk kasim Md. Mansur mengingatkan pelajar agar tidak terlibat dengan sebarang penyebaran berita palsu termasuk isu khabar angin yang berkaitan dengan serangan pengganas. Menurutnya, para pelajar diminta agar tidak mudah percaya dengan khabar angin dan sentiasa menaruh keyakinan terhadap kemampuan pihak yang bertanggujawab menjaga keselamatan negara.

                Beliau berkata demikian kerana dihubungi media Cancelori bagi mengulas kenyataan Ketua Pengarah Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabh ( ESSCOM), Datuk Mahammad Mantek dalam satu laporan akhbar yang berhubung dengan isu penyebaran berita palsu serangan tentera sulu. Disamping itu Mohd Juhar Harun merangakap Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (UMS) ketika dihubungi memberitahu bahawa sebarang berita yang diterima perlulah dirujuk kepada pihak Pengurusan UMS dan pihak Berkuasa  Polis DIraja Malaysia (PDRM) untuk memastikan kesahihannya.


                Baru-baru ini, Datuk Mohammad dalam satu laporan akhbar memberi amaran kepada pihak yang sering menyebarkan berita palsu mengenai serangan Sulu supaya segera menghentikan kegiatan mereka atau bakal berdepan dengan tindakan undang-undang.

ZAIROL HAFIZ BIN ZAIDI
( BC12110183 )

No comments:

Post a Comment