Thursday 9 January 2014

Bagaimana hendak mengatasi kegagalan?
Di dalam dunia perniagaan, anda pasti akan gagal Jadi, anda perlu bersedia untuk hadapi kegagalan pada setiap masa. Di sini, saya senaraikan beberapa tips untuk anda  ikut supaya anda boleh atasi perasaan gagal tersebut.
1.    Bersikap optimistik
Sentiasa bersikap dan bertindak positif ketika menghadapi kegagalan. Bila anda ingin rasa mengaku kalah, anda ingat balik tujuan asal anda memulakan perniagaan.
2.    Kekalkan semangat berkerja keras.
Jangan sesekali duduk diam walaupun anda gagal atau berjaya. Pastikan ada sahaja tindakan yang boleh anda lakukan. Lakukan sesuatu pada setiap masa.
3.    Utamakan maruah diri.
Anda samakan perniagaan anda dengan maruah diri anda. Anda perlu pertahankan maruah diri anda walau sesukar mana sekalipun keadaan.
4.    Berani
Jangan main selamat atau play safe tetapi bertindak berani. Ambil keputusan yang sesuai walaupun ia mempunyai risiko.
5.    Bersabar
Anda perlu banyak bersabar. Anda perlu ingat bahawa kegagalan adalah proses pembelajaran untuk berjaya. Jika di peperiksaan, anda tahu anda salah apabila guru anda memperbetulkan jawapan anda. DI dalam dunia perniagaan, anda tahu anda salah apabila tuhan menggagalkan perniagaan anda.



6.    Tenang dan kekal fokus.
Sentiasa bersikap tenang dan fokus terhadap perniagaan anda. Jangan sesekali hilang fokus. Apabila anda rasa risau, anda perlu cepat-cepat tenangkan diri dan kembali fokus. Jangan minum alkohol untuk tenangkan diri.

ZAIRUL HAFIZ ZAIDI
BC 12110183


No comments:

Post a Comment