Thursday 21 November 2013

Seminar tentang peragut di ums
Ditanya sama ada perlu atau tidak diperbanyakkan seminar dan bengkel mencegah jenayah di kalangan wanita, pihak polis menjelaskan, apa yang ada sekarang sudah memadai, hanya perlu ditambah nilainya sahaja.
``Apa yang dimaksudkan dengan nilai adalah bengkel yang berunsurkan penampilan diri dan tata rias diisi juga dengan ceramah daripada pihak keselamatan (polis) atau mereka yang berkaitan perkara terbabit asalkan ia memberi manfaat,'' katanya.
Mengenai sikap peragut,mencuri dan samun pihak polis berkata, biasanya peragut adalah mereka yang yang suka mencuri.
``Mereka hanya inginkan barang daripada mangsa dan tidak ambil kisah yang perbuatan mereka itu boleh mendatangkan mudarat kepada mangsa,'' jelas pihak polis.
Seperkara yang perlu diingati oleh wanita adalah bertindak bijak semasa diserang tetapi jangan melawan untuk keselamatan diri.
``Apabila diragut, elak diri daripada bergelut dan sebaik-baiknya lepaskan beg yang disentap kerana menjadi resam peragut akan berusaha mendapatkan apa yang mereka ingini. Jika terus melawan, kemungkinan mangsa akan tercampak atau berpusing-pusing kerana kekuatan peragut telah berlipat ganda akibat kelajuan motor yang dipandu,'' ujar pihak polis.
Dalam apa juga keadaan, kata pihak polis, langkah terbaik adalah sentiasa berhati-hati.
Berpeganglah kepada pepatah, berjimat sebelum habis, beringat sebelum kena.
 NOR MUHAMMAD MUSTAQIM BIN YAACOB
BC12160218


No comments:

Post a Comment